NIX-Telefon

Posted by:Väktaren Posted on:Sep 27,2016

NIX-Telefon är ett spärregister som man som privatperson kan anmäla sitt telefonnummer till för att meddela att man inte vill bli uppringd i försäljningssyfte, marknadsföringssyfte eller insamlingssyfte av företag och organisationer som man inte redan har ett etablerat förhållande med.

nixNär man har lagt till sitt telefonnummer på spärrlistan kan ta det upp till en månad innan alla företag har hunnit uppdatera sina telefonnummerregister, så under den perioden kan det hända att man fortfarande får den här typen av samtal. Förr behövde företagen bara uppdatera var tredje månad, men numera är det en gång i månaden som gäller.

Obs! Ett hemligt (skyddat) telefonnummer går inte att spärras hos NIX-Telefon.

Kan jag anmäla mitt mobiltelefonnummer till NIX-Telefon?

Ja, både fast telefoni och mobiltelefoni kan anmälas till NIX-Telefon.

Kan jag anmäla min företagstelefon till NIX-Telefon?

Nej, NIX-Telefon är endast för privata telefonabonnemang.

Vad gäller för enskilda näringsidkare utan aktiv verksamhet?

Sedan den 16 februari 2015 räknas enskilda näringsidkare utan aktiv verksamhet som privatpersoner hos NIX-Telefon och kan därmed lägga till sina telefonnummer i spärrlistan.

Kan jag anmäla utländska telefonnummer till NIX-Telefon?

Nej, NIX-Telefon är endast för svenska telefonnummer.

Måste jag betala för att registrera mitt telefonnummer?

Nej, det är gratis att registrera sitt telefonnummer hos NIX-Telefon och ha det i spärrlistan.

Hur gör jag för att anmäla mig till spärrlistan?

Man kan anmäla sig via telefon eller genom att skicka ett undertecknat brev till NIX-Telefon.

Via telefon

Ring 0772-28 00 00 och följ instruktionerna. Det är viktigt att du ringer från det telefonnummer du önskar spärra. 0772-28 00 00 är inte ett så kallat betalnummer, utan kostar som ett helt vanligt inrikessamtal.

Via brev

Skicka ett brev till NIX-Telefon, Box 600, 833 24 Strömsund för att meddela dem vilket telefonnummer du vill lägga till i spärrlistan. Det är viktigt att brevet skrivs under (egenhändig namnteckning) av den som har telefonabonnemanget.

Kan jag ta bort mitt telefonnummer från spärrlistan?

För att ta bort ditt telefonnummer från spärrlistan, ring 0772-28 00 00 från det telefonnumret och följ instruktionerna.

Vad NIX-Telefon inte skyddar mot

Spärregistret hos NIX-Telefon är avsett att skydda mot telefonsamtal i försäljningssyfte, marknadsföringssyfte eller insamlingssyfte av företag och organisationer som man inte redan har ett etablerat förhållande med.

Detta innebär att det finns en hel del telefonsamtal som spärren inte skyddar emot. Här är några exempel:

Samtycke

blockeraOm du har lämnat samtycke till att bli uppringd av ett visst företag eller organisation är du inte skyddad av NIX-Telefon. Du behöver inte vara kund för att lämna samtycke. Det räcker med att du lämnat ut din kontaktinformation i något annat syfte och då godkänt att de ringer upp dig. Det är till exempel väldigt vanligt att tävlingar, utlottningar och utdelningar av gratis varuprov har finstilta villkor som innebär att företaget eller organisationen får kontakta den som deltar.

Etablerat kundförhållande

Om du har ett etablerat kundförhållande med ett företag får alla företag inom samma koncern ringa upp dig rörande samma typ av varor och tjänster som ditt kundförhållande gäller.

Viktigt att veta är att detta även gäller ganska länge efter att kundförhållandet har upphört. Man kan bli uppringd uppemot ett år efter att man slutat vara kund hos ett företag.

Andra syften

Att ens telefonnummer är spärrat mot telefonsamtal i försäljningssyfte, marknadsföringssyfte och insamlingssyfte innebär inte att det är spärrat mot andra samtal (som kan vara minst lika irriterade). Det är till exempel möjligt att man får ta emot samtal som rör politiska kampanjer, marknadsundersökningar, religion och samhällsinformation.

Jag blir uppringd ändå!

1 Skicka ett brev till det uppringande företaget där du skriftligen förbjuder dem att ringa dig igen.

2. Om företaget fortsätter ringa efter detta, gör en anmälan till Konsumentverket och Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden).

Konsumentverket rekommenderar NIX-Telefon

I den stora undersökningen Konsumentrapporten 2014 framkom det att 96% av konsumenterna inte vill bli kontaktade av försäljare på telefon från företag där man inte redan är kund. Det framkom också att många upplever telefonförsäljare som påstridiga och tjatiga, och att det är svårt att tacka nej eller förstå vad som avtalats.

Sedan dess har Konsumentverket aktivt arbetat för att fler personer ska få information om möjligheten att anmäla sitt telefonnummer till NIX-Telefon.

Mer information hittar du här: http://www.konsumentverket.se/Om-oss/Nyheter-och-aktuella-fragor/Nyheter/Nyhetsarkiv-2015/Konsumentverket-informerar-om-NIX/.

Är det en statlig myndighet som driver NIX-Telefon?

Nej, NIX-Telefon drivs av en ideell förening (NIX-Telefon) som tio branschorganisationer är medlemmar i. Den ideella föreningen bildades år 1999.

De tio branschorganisationerna är dessa:

Direct Selling Sweden http://www.directsellingsweden.se/
Sveriges Annonsörer http://www.annons.se/
Svenska Bankföreningen http://www.swedishbankers.se/
Sveriges Kommunikationsbyråer http://www.komm.se/
Sveriges Marknadsförbund http://www.svemarknad.se/
Sveriges Tidskrifter http://www.sverigestidskrifter.se/
Tidningsutgivarna http://www.tu.se/
Svensk Försäkring http://svenskforsakring.se/
Kontakta http://www.kontakta.se/

(Kontakta är en bransch- och intresseorganisation för företag och organisationer som arbetar med kundservice och försäljning.)

SWEDMA http://www.swedma.se/

(SWEDMA är en bransch- och intresseorganisation för företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.)

Kontaktuppgifter

  • Föreningen NIX-Telefon
  • Box 600
  • 833 24 Strömsund
  • Telefon: 08-738 40 70
  • E-post: info@nixtelefon.org

Väktaren

Försöker minska antalet företag som blir bluffade varje år.