Nödsituationsbluffen

Posted by:Väktaren Posted on:Maj 29,2017

Högst risk att drabbas av en nödsituationsbluffen har man när anställda är ute och reser, särskilt om det rör som om tjänsteresor utomlands. Företaget får ett meddelande från någon som utger sig för att vara den anställde eller någon som försöker hjälpa den anställde – men i själva verket är det bluffmakaren som står för kontakten.

Bluffmakaren hävdar att den anställde har hamnat i problem och behöver pengar för att lösa dem. Företaget, som givetvis vill hjälpa den anställde, skickar över pengar. Antingen tar bluffen slut nu, eller så fortsätter bluffmakaren mjölka företaget på ytterligare insättningar genom att hävda att nya kostnader har dykt upp.

Den här bluffen är lite extra obehaglig eftersom företag inte drabbas slumpvis av en bluffmakare som skickar ut tusentals kontaktförsök, utan det rör sig vanligen om bedragare som har koll och av någon anledning vet att en anställd är ute och reser. Det kan antingen handla om att bluffmakaren håller koll på företaget eller att bluffmakaren har träffat på den anställde och på något sätt fått veta vem denne är och var han eller hon jobbar.

Hur sker kontakten?

Framgångsrika bluffmakare skräddarsyr sina kontaktförsök för att minska risken för upptäckt. I vissa fall låtsas de vara den anställde, men det är betydligt mindre riskfyllt för dem att låtsas vara någon som försöker hjälpa den anställde. Att försöka härma en person som företaget känner är vanskligt eftersom det finns risk hög för att bli avslöjad – det är så mycket som ska stämma vad gäller röst, dialekt, hur man uttrycker sig, och så vidare. Man kan behöva fejka att man ringer från en väldigt dålig och brusig mobiltelefonuppkoppling för att det ska fungera. Mycket enklare är att hävda att man är någon som försöker hjälpa den anställde. Man är deras advokat, en polis, en kompis/släkting som den anställde bett om hjälp från, den anställdes tjänstereseflört, en vänlig samarit som bara råkade vara på plats när incidenten inträffade, eller något annat som passar bra.

I vissa fall sker kontakten inte via telefonsamtal utan på något annat vis, till exempel SMS, e-post eller sociala media.

Hur undgår de upptäckt?

I vissa fall ser bedragaren till att det blir svårt för företaget att få fatt i den anställde för att bekräfta vad som hänt. Någon kan till exempel stjäla den anställdes mobiltelefon och dator, och hoppas på att den anställde inte kontaktar företaget via andra kanaler. Förvånansvärt ofta krävs dock inte några sådana säkerhetsåtgärder. När företaget blir kontaktade litar de på personen som kontaktar dem och bryr sig inte om att försöka nå den anställde direkt. Det finns gott om exempel på den här typen av bluffar där ett enkelt telefonsamtal till den anställdes mobil skulle ha klarat upp situationen direkt. Men bluffmakarna är ofta väldigt förtroendeingivande och får offret (företaget) att tro på att det inte är någon vits att ringa den anställde eftersom denne är arresterad, medvetslös på sjukhus, osv.

Det finns bedragare som väljer att agera när de vet att den anställde inte inte är trolig att svara på sin mobiltelefon, till exempel för att denne sitter i möte, är på SPA/stranden, besöker en fabrik där privata mobiltelefoner inte är tillåtna, har åkt ut till ett område med dålig mobiltäckning eller befinner sig i sängen med sin nya semesterflört. Eftersom fönstret för bedrägeriet då blir väldigt litet behöver de hitta på en situation som är super-akut för att hinna få pengarna innan bluffen uppdagas.

Skamfaktorn

För bedragaren är det bäst om så få som möjligt får vetskap om den påstådda incidenten. Bedragaren vill helst att bara en eller några få personer på företaget ska bli inblandade. Om många personer får vetskap om den påstådda incidenten ökar risken för att någon av dem ska påpeka att det skulle kunna röra sig om en bluff eller att någon kommer med förslag på alternativa metoder för att hjälpa den anställde (till exempel ta kontakt med den svenska ambassaden).

På grund av detta är det vanligt att bedragaren väljer att hitta på en händelse som på något vis är skamlig och bör hållas hemlig. Istället för att bara hävda att den anställde ligger på sjukhus i Bangkok och behöver pengar till medicin så får man en historia om hur den anställde hittats drogad i sängen hos en prostituerad och absolut inte vill att familjen hemma i Sverige ska få veta vad som hänt. Helst ska historien innehålla faktorer som även företaget har anledning att hemlighålla. Att en högt uppsatt chef inom bolaget har ägnat sig åt saker som är olagliga eller moraliskt förkastliga är ju inte något man vill skylta med.

Det gäller alltså för bedragaren att servera en historia som gör att situationen hålls hemlig och att företaget absolut inte börjar blanda in polisen, svenska utlandsmyndigheter, en internationell juristbyrå eller liknande eftersom detta innebär mycket hög risk för att bedrägeriet ska avslöjas.

Ibland försöker man locka företaget att göra något olagligt/olämpligt just för att det ökar företagets önskan om att hemlighålla situationen. Den som kontaktar företaget kan till exempel hävda sig vara en korrupt polis som mot en liten muta via Western Union är villig att låta den arresterade personen gå och få tillbaka sitt pass.

Stressfaktorn

Bedragaren vill inte heller att personer från Sverige faktiskt ska bege sig till ”sjukhuset där den anställde ligger” eller ”häktet där den anställde sitter” eftersom det skulle avslöja bluffen. Därför serveras ofta en historia där pengar behövs AKUT blandat med löften om att situationen kommer att lösa sig väldigt snabbt bara pengarna anländer. Pengar behövs för att muta en polischef NU och om de bara anländer kommer den anställde omedelbart att släppas och kan åka hem till Sverige igen. Om pengarna dröjer kommer åtal att hinna väckas och då blir det mycket svårare att lösa situationen.

För bedragaren gäller det att få företagets representanter att fatta snabba och oövertänkta beslut och inte ha tid att rådfråga någon eller själva bege sig iväg för att försöka träffa den anställde.

Nattligt samtal

Det finns bedragare som väljer att ringa upp representanter för företaget mitt i natten. Anledningar till detta är flera.

En yrvaken person kan ha svårare att fatta bra beslut.

Nattetid kan det vara svårare för den uppringde att diskutera situationen med andra innan någon pengaöverföring sker. Närmsta högre chef kan ha mobiltelefon avstängd nattetid, det kan vara svårt att få tag på svenska myndigheter som skulle kunna vara behjälpliga, osv. Ofta kan det vara så enkelt som att man drar sig för att ringa andra och störa mitt i natten – man känner ett ansvar för att lösa situationen på egen hand.

Om den anställde befinner sig många tidszoner bort kan verka mer trovärdigt att bli uppringd när det är kontorstid på det exotiska resmålet.

Om den anställde befinner sig i ungefär samma tidszon kan ett nattligt samtal ge ökad trovärdighet till historier som går ut på att den anställde precis har blivit arresterad efter ett krogslagsmål, hittats med droger på en krogtoalett, och dylikt. Särskilt om bedragaren vill krydda historien med en uppmaning om att skicka pengar OMEDELBART för mutor måste betalas innan dagskiftet anländer till polisstationen.

Fortsatt mjölkning

Vissa bedragare nöjer sig med den initiala inbetalning och försvinner därefter, medan andra fortsätter mjölka företaget så länge det går. ”Advokaten” behöver pengar till expertvittnen, mutor, transportkostnader, autentikation av dokument, och så vidare. ”Sjukhuset” behöver akut pengar till mediciner, ytterligare kirurgi, osv. Givetvis behöver den anställde också alltid pengar för livets nödtorft medan situationen klaras upp, det vill säga mat, rena kläder, hygienprodukter, osv. Sedan kommer förstås berättelser om hur den anställde har dragit på sig stora skulder till droghandlare, lånehajar och svartklubbscasinon och kommer att mördas av kriminella om dessa inte regleras. Många bedragare är bra på att känna av läget och få korn på hur pass långt personerna i andra änden är villiga att gå för att ”rädda” den anställde och/eller företagets goda rykte.

Betalningsmetoder

Bedragarna vill helst använda sig av betalningsmetoder som är omedelbara och svåra att spåra. Western Union och liknande wire transfers är populära, men att någon föreslår en insättning till ett bankkonto är inte någon garanti för att det inte rör sig om en bluff.

Väktaren

Försöker minska antalet företag som blir bluffade varje år.